Vad kan vi hjälpa dig med?

Här har vi samlat information och de vanligaste frågorna och svaren. Hittar du inte vad du söker, kontakta oss gärna.

eFolkbladet

Vad är eFolkbladet? Hur laddar jag ner appen? Var hittar jag söndagstidningen?

PLUS-konto

Vad är PLUS-konto? Ingår PLUS-konto i min prenumeration? Glömt lösenord, vad gör jag?

Prenumerationsfrågor

Hur anmäler jag e-faktura? Frågor om uppehåll, adressändring och övriga prenumerationsärenden.

Kundklubben

Har alla prenumeranter tillgång till Kundklubben? Hur nyttjar jag erbjudanden i mobilen?

Annonsfrågor

Vanliga frågor och svar om familjeannonser, sorgannonser, Lokus och evenemang- och mötesannonser.

Appar

Vanliga frågor om Folkbladets appar.

eFolkbladet

Kan jag skriva ut från eFolkbladet?


Ja du kan skriva ut sidor från eFolkbladet från din dator. Klicka på skrivarsymbolen nere till höger på sidan.

Jag vill börja läsa eFolkbladet. Hur gör jag?


Läsa på dator:
Logga in på folkbladet.nu med ditt PLUS-konto och klicka på ditt namn upp till höger på hemsidan, därefter eFolkbladet e-tidning. Du kan även gå direkt till eFolkbladet på datorn genom att klicka här.

Läsa på mobil och surfplatta:
Ladda ner appen för iPhone här.
Ladda ner appen för Android här.
Efter att du har laddad ner appen loggar du in med ditt PLUS-konto.

I appen kan du få tips på funktioner som underlättar läsningen. Öppna appen och klicka på de tre prickarna längst upp till vänster, där hittar du instruktioner och tidigare utgåvor av Folkbladet och Bil & Bostad m.m.

Första gången du öppnar eFolkbladet kan du läsa två tidningar utan att logga in, därefter loggar du in med ditt PLUS-konto.

Läs mer om eFolkbladet här!

Ingår eFolkbladet i min prenumeration?


Ja, eFolkbladet ingår i alla våra prenumerationer.

Vilka tekniska förutsättningar krävs för att kunna läsa eFolkbladet?


På din dator:
• Internetuppkoppling.
• Fungerar på både MAC och PC.
• Webbläsare: för Internet Explorer 10 och framåt, Safari, Firefox, Chrome.
På Iphone/Ipad: Du behöver vår app som du kan ladda hem gratis via App Store. Appen kräver att du har version iOS7.1 eller senare.
På Android: Du behöver vår app som du kan ladda hem gratis via Play Butik. Appen kräver att du har version 4.0.3 eller senare.

PLUS-konto

Vad är PLUS-konto?


I alla våra prenumerationer ingår PLUS-konto. Med PLUS-kontot loggar du in på folkbladet.nu för att kunna läsa alla PLUS-märkta artiklar, hantera din prenumeration och ta del av Kundklubben. Du loggar även in i eFolkbladet med ditt PLUS-konto för att läsa papperstidningen digitalt. Har du köpt en prenumeration via hemsidan har du skapat ett PLUS-konto vid köpet. Har du beställt en prenumeration via Kundservice behöver du skapa ett PLUS-konto, det gör du här.

Hur tar jag bort en delning av PLUS-konto?


Klicka på ditt namn uppe till höger (alt. ”gubben” om du använder mobilen) och välj ”Min prenumeration”. Längst ner hittar du ”Mina tillgängliga produkter” och knappen ”Delar paket”. Klicka på knappen för att visa de delningar du gjort och sen på krysset bredvid namnet som du vill ta bort. Skicka en ny delningsinbjudan genom att klicka på ”Bjud in flera”. Om, eller hur många, delningar du kan göra beror på vilken typ av prenumeration du har.

Jag får meddelande om att för många enheter används, vilka begränsningar finns?


Ett PLUS-konto kan användas på upp till 4 enheter (datorer, surfplattor, mobiler) samtidigt, inom en tidsperiod om 6 timmar. När du får meddelande om att för många enheter används kan du välja att fortsätta läsa. Det innebär då att du loggas ut från någon av de andra enheterna.
Får du meddelandet fler än två gånger så blir du utloggad och måste vänta 10 minuter innan du kommer åt folkbladet.nu igen. Om du misstänker att någon obehörig använder dina inloggningsuppgifter rekommenderar vi dig att byta lösenord.

Kan jag dela mitt inlogg med min granne?


Nej, man ska vara skriven på samma adress.

Kan fler i min familj/mitt hushåll dela på samma PLUS-konto?


Ja, det går att använda samma PLUS-konto inom familjen med upp till fyra parallella inloggningar. Men vi rekommenderar att inte sprida det då det innehåller personliga detaljer som adress och betaluppgifter. Folkbladet förbehåller sig också rätten att stänga av konton som missbrukas.

Hur aktiverar/skapar jag mitt PLUS-konto?


1. Skriv in folkbladet.nu/aktivera i adressfältet, eller klicka här.
2. Fyll i prenumerations/kundnummer eller personnummer samt postnummer. Klicka på “Fortsätt”.
3. Komplettera de uppgifter som är markerade med en röd stjärna. Du väljer själv vilken e-postadress och vilket lösenord du vill använda för att ta del av våra digitala tjänster. Kryssa i rutan för att godkänna villkoren och klicka på knappen “Aktivera konto”
4. Klart!

Jag har bytt e-postadress, hur gör jag?


Logga in på med din gamla e-postadress som användarnamn, klicka på ditt namn högst uppe till höger och välj ”Min prenumeration”. Där kan du ändra e-postadress.

Jag är prenumerant, men det står att mitt person- eller kundnummer inte existerar?


Kontrollera att prenumerationen står skriven i ditt namn eller om den står på make/maka/sambo. I vissa fall saknas personnummer på kunder i vårt register, sökningen ger då ingen träff. Kontakta oss om du behöver hjälp med aktiveringen.

Jag har glömt lösenordet till PLUS-kontot, vad gör jag?


Klicka här och skriv in mejladressen som du loggar in med. Ett mejl skickas till din adress och du kan då uppge ett nytt lösenord. Lösenordet ska vara minst sex tecken.

Någon vill dela sitt paket med mig, hur gör jag?


Om någon vill dela sitt paket med dig så kommer du att få ett meddelande till din e-post. Klicka på länken i meddelandet och följ instruktionerna för att skapa ditt personliga PLUS-konto. När du skapat kontot och loggat in finns ett meddelande högst upp på om att någon vill dela sitt paket med dig. Klicka för att acceptera inbjudan och få tillgång till PLUS-material på folkbladet.nu.

Prenumerationsfrågor

Kortbetalningen fungerar inte, vad kan vara fel?


Kontrollera att ditt kreditkort/kontokort är aktiverat för internetbetalning. Detta kan du göra genom att logga in på din internetbank eller kontakta din bank. De kort som är giltiga via vår betaltjänst är Visa och Mastercard. Kontakta oss om du behöver mer hjälp.

Är du kund hos Nordea och inte kan genomföra ett köp kan det bero på bankens nya rutin vid internetköp. Läs mer här hos Nordea.

Jag vill säga upp min prenumeration, hur gör jag?


Om du vill säga upp din prenumeration kontaktar du oss via telefon eller e-post.

Kan jag få studentrabatt?


Du som studerar på heltid och har eget boende kan få 25% rabatt på ordinarie pris. Du behöver uppge studentkorts-/Mecenatkortsnummer (16 siffror) för att erhålla rabatten. Kontakta Kundservice för mer information och beställning.

När jag betalar med kort, får jag någon bekräftelse?


Om du köpt din prenumeration på webben och betalat med kreditkort/kontokort får du en bekräftelse via e-post. Detta är ditt kvitto.

Hur får jag reda på mitt kundnummer/prenumerationsnummer?


Om du är inloggad på folkbladet.nu hittar du ditt kundnummer/prenumerationsnummer under Min prenumeration. Du hittar det även på din senaste faktura.

Hur gör jag för att anmäla mig för e-faktura?


Du anmäler dig för e-faktura direkt i din internetbank. Du anger endast ditt prenumerationsnummer när du anmäler dig och din anmälan börjar gälla från och med nästa avisering. För frågor om hur det går till vänder du dig till din bank.

Vilka betalsätt erbjuder ni?


Du kan välja att betala med kort, autogiro, faktura eller e-faktura.

Kan jag slippa faktureringsavgiften?


Ja, om du betalar med kort, autogiro eller e-faktura.

Hur ersätts jag vid utebliven tidning?


Om du anmäler att din tidning uteblivit förlängs din prenumeration med en dag. Du kan alltid logga in med ditt PLUS-konto och läsa dagens tidning i eFolkbladet digitalt.

Jag fick ingen tidning, hur reklamerar jag?


Det kan du göra här.

Hur fungerar det med kortbetalning?


När du köper en prenumeration på webben och betalar med kreditkort/kontokort, dras pengarna från ditt konto månadsvis. Prenumerationen är fortlöpande och för säga upp den kontaktar du oss minst en vecka innan kommande betalperiod.

Vilken bindningstid gäller och vad innebär det?


Din bindningstid är densamma som längden på din prenumerationsperiod. Har du till exempel kvartalsbetalning är din bindningstid tre månader. Betalar du månadsvis via kreditkort/kontokort så har du en bindningstid på en månad. Undantag vid autogirobetalning, som har en bindningstid på sex månader.

Hur långt innan måste jag anmäla min adressändring/tillfälliga adressändring?


Vi behöver din anmälan minst tre arbetsdagar innan ändringen ska börja gälla. Du kan enkelt registrera din adressändring här.

Det går också bra att kontakta oss.

Kundklubben

Hur visar jag upp/nyttjar ett erbjudande i mobilen?


För att nyttja vissa erbjudanden behöver du klippa ut annonsen eller visa upp erbjudandet i mobilen. Erbjudandet hittar du i mobilen genom att logga in på folkbladet.nu i mobilens webbläsare, klicka därefter på ”gubben” längst upp till höger och Kundklubb. Klicka på det aktuella erbjudandet och be personen i kassan riva kupongen

Varför kommer jag inte åt Kundklubbens erbjudanden på hemsidan?


För att kunna ta del av Kundklubbens erbjudanden behöver du aktivera Kundklubben. Detta gör du genom att klicka på ditt namn (alt. ”gubben” längst upp till höger om du använder mobilen) högst upp till höger på vår startsida och därefter välja ”Min prenumeration”. Ange ditt mobilnummer och klicka sedan på “Skicka Kundklubb”. Du får då ett sms som ger tillgång till Kundklubben via mobilen samt aktiverar Kundklubben på ditt konto.

Jag vill delta i en tävling men har ingen dator, hur gör jag?


Kontakta Kundservice så får du hjälp, telefonnummer 090-17 59 10.

Har alla prenumeranter tillgång till Kundklubben?


Kundklubben ingår i alla våra prenumerationer för privatpersoner. Den ingår ej i företagsprenumerationer.

Hur fungerar Kundklubben?


Som prenumerant får du ta del av unika erbjudanden, upplevelser och tävlingar. Du hittar aktuella erbjudanden genom att klicka på ditt namn på folkbladet.nu, alt. ”gubben” längst upp till höger och därefter Kundklubb om du använder mobilen. Varje vecka publiceras även en annons i Folkbladet som visar utvalda erbjudanden i Kundklubben.

Annonsfrågor

Vad är Lokus?


Lokus är en köp- och säljmarknad där du kan annonsera i kategorierna prylar, motor, bostad. Du kan även annonsera om en loppis eller en auktion. Annonserna publiceras i Folkbladet och VK samt på Lokus hemsida i 60 dagar.

Hur lägger jag in en sorgeannons?


Du bokar lättast din annons genom att mejla: privatannons@folkbladet.nu
Följande uppgifter behövs för att vi ska kunna boka annonsen så snabbt som möjligt:
- Annonsmanus/utkast (hur ni vill att annonsen ska se ut)
- Debiteringsuppgifter (namn, adress, telefonnummer och personnummer)
- Önskad införingsdag
Observera att vi inte bokar annonser som saknar fullständiga debiteringsuppgifter. Har du funderingar kan alltid kontakta oss via telefon, 090-17 59 10.

Var ska jag boka min evenemangsannons?


Din evenemangsannons bokar du på alltomvasterbotten.se. På Allt om Västerbotten kan du t.ex. annonsera om ett evenemang som är öppet för allmänheten. Du kan även välja till en bild på hemsidan, placering och publicering i tidningen.

Hur lång tid innan måste jag boka min familjeannons?


Din familjeannons bokar du enkelt via vår hemsida. Annonsen behöver bokas tre vardagar innan önskat införande i tidningen. Då du bokar annonsen väljer ni vilket datum som den ska publiceras. För att boka din annons klicka här .

Har jag som prenumerant rabatt på Lokusannonser?


Ja som prenumerant har du 50% rabatt på prylannonser. Du bokar din rabatterade annons via Kundklubbens hemsida. Kundklubbens sida hittar du genom att logga in på folkbladet.nu och sedan klicka på ditt namn, därefter Kundklubb.

Appar

Hur laddar jag ner Folkbladet-appen?


För Android: Gå in på Google Play och sök på Folkbladet. Alternativt klicka här.
För iOS: Gå in på App Store och sök på Folkbladet. Alternativt klicka här.

Vad är det för skillnad på Folkbladet-appen och eFolkbladet?


I Folkbladet-appen får du direkt de senaste nyheterna från folkbladet.nu till din mobiltelefon. I appen finns allt innehåll som finns på folkbladet.nu.
I eFolkbladet hittar läser du dagens papperstidning, Bil och Bostad, Totalt Umeå, Nöjesmagasinet City och övriga bilagor till Folkbladet.

Hur loggar jag in i Folkbladet-appen?


iPhone: Öppna applikationen och klicka på den blå “gubben” längst uppe i högra hörnet. Logga in med ditt PLUS-konto.
Android: Öppna applikationen och klicka på menyn längst upp till vänster. Logga in med ditt PLUS-konto.

Hur gör jag för att få direktmeddelanden/pushnotiser i min mobil?


Öppna applikationen. Klicka på Mer-menyn. Gå sedan till kugghjulssymbolen och klicka på Inställningar. Dra i reglaget för att aktivera pushnotiser. När reglaget får en blå bakgrund har du gjort aktiveringen. Välj sedan för vilka ämneskategorier och/eller orter som du vill ha pushnotiser. Du kan enkelt gå tillbaka till inställningsmenyn och ändra dina val. Här kan du också välja hur notiserna ska visas i din mobil-telefon.

Kan jag läsa eFolkbladet via Folkbladet-appen?


eFolkbladet är papperstidningen för dator, mobil och surfplatta. Än så länge finns ingen ingång till eFolkbladet i mobilappen, men det kommer i framtida versioner av appen.

Varför kan jag inte ladda ned/hitta Folkbladet-appen?


iOS
1. Säkerställ att du har minst iOS 7.
2. Inställningar -> Allmänt -> Om -> Version.
Alt. klicka här (på din iOS-enhet): http://whatismyiosversion.com
Android:
Säkerställ att du har minst Android 4.0.
Inställningar -> Om telefonen -> Android Version.
Alt. klicka här (på din Android-enhet): http://whatismyandroidversion.com

Hur gör jag för att skapa genvägar till mitt favoritinnehåll?


iPhone: Gå in under Mer-menyn i appen. Lägg till genvägar genom att klicka på stjärnan efter den kategori som du gillar och vill läsa ofta. Genvägarna ligger sedan längst upp i Mer-menyn.
Android: Gå in under menyn längst upp till vänster. Samma som ovan.

Var hittar jag kundklubben i Folkbladet-appen?


iPhone: Öppna applikationen och klicka på den blå “gubben” längst uppe i högra hörnet. Logga in med ditt PLUS-konto. Klicka sedan på Kundklubben.
Android: Öppna applikationen och klicka på menyn längst upp till vänster. Klickar på ditt namn (om du inte ser ditt namn måste du logga in först). Då växlar innehållet nedanför namnet plats.

När jag ska ladda ner Folkbladet-appen i App Store ska jag ange ett lösenord, vad är det?


Det är det lösenord du valde/skapade när du startade din telefon första gången. Om du glömt det så kan du klicka på återställ för att få ett nytt lösenord som skickas till din e-post.

Jag vill inte ge Folkbladet tillgång till min platsinformation eller ge ut data om mitt mobilanvändande. Hur gör jag då?


Folkbladet nyttjar, med din tillåtelse, viss information för att erbjuda bättre och mer anpassade tjänster. Du är alltid anonym och data behandlas enligt PUL. Du kan självklart välja att inte ge tillåtelse, det gör du så här:
1. När appen startas första gången på iPhone kan du välja att inte ge tillåtelse att använda din plats.
2. Du kan öppna telefonens inställningar (på vissa enheter) och välja funktionen “Följ inte mig”. På iOS hittar du den under Inställningar -> Safari. På Android finns en funktion med liknande namn på vissa enheter
3. Du kan också öppna applikationen. Klicka på Mer-menyn. Gå till kugghjulssymbolen och klicka på Inställningar. Klicka på Privacy Open in Settings app och välj Plats eller dra i reglaget för Mobildata.

Varför har ni inte utvecklat Folkbladet-appen för Windows Phone?


För närvarande är det inte tillräckligt många som har en sådan mobil. Därför har vi i nuläget valt att inte lägga resurser på att utveckla en app för Windows Phone. Detta kan förstås förändras om intresset för den ökar.

Varför stödjer ni inte min version av Android och Iphone för Folkbladet-appen?


Appen är utvecklad för att stödja så många enheter som möjligt och fungerar väl för de allra flesta användare som har Android och Iphone. Det skulle krävas för mycket resurser för att göra en app för alla existerande versioner.

Hur gör jag för att stänga av ljudet i mobilen när det kommer pushnotiser från Folkbladet-appen?


För iPhone: Öppna applikationen. Klicka på Mer-menyn. Gå till kugghjulssymbolen och klicka på Inställningar. Klicka på Privacy Open in Settings app, så öppnar du funktionen för inställningar i din mobil. Genom att gå vidare till Notiser Brickor, Ljud, Banderoller så kan du välja att stänga av ljudet.
Du kan även använda dig av telefonens systeminställningar för tysta perioder om du inte vill bli störd t ex mellan 22-07. Då får du ljud på pushar under dagtid men slipper bli störd om det skulle skickas ut något mellan de klockslag du vill att telefonen ska vara tyst.

Hur rapporterar jag ett fel i Folkbladet-appen?


Vi är tacksamma för rapporter om fel i appen, men också annan feedback som till exempel tips på funktioner och andra förslag.
Mejla till: mobil@folkbladet.nu